۰۴ آذر، ۱۳۹۱

ناتو ، دو دیدگاه یک نام

ناتو ، دو دیدگاه یک اسم .

کشورهای اروپایی تصمیم گرفتن که سازمانی را تاسیس کنند به نام " ناتو "  که درجنگها و بحرانهای اقتصادی ، سیاسی و غیره تمرکز و قدرت خود را نشان بدهند . یکی از هم پیمانان امریکا در افغانستان همین کشورهای اتلانتیک شمالی یا ناتو هست که بیشتر امنیت ولایتها و مبارزه با تروریست را در افغانستان به عهده دارد و نقش اساسی را بازی میکنند . 
ده سال از جنگ با تروریست و سرنگونی القاعده و طالبان میگذرد ، سال 2014 تمام کشورهای ناتو  نیروهای نظامی خود را از افغانستان بیرون میکشد و قدرت و امنیت را به نیروهای داخلی افغانستان واگذار میکند . 
این روزها بحث و چالشهایی بر سر زبانها هست . از تجهیز نظامی مجاهدین گرفته تا حمله مجدد طالبان به رهبری پاکستان و به قدرت رسیدن مجدد انها ، البته این بار طالبان با چهره متفاوت تر بازگشت خواهند کرد . هر روز امریکا و دولت افغانستان و کشورهای ناتو اعلام میکنند که افغانستان پس از 2014 رو به پیشرفت خواهد رفت نه بازگشت به روزهای سیاه طالبان .

ناتو " کسی که ناتوان هست "

کلمه ناتو در زبان هزارگی به کسی گفته میشود که ناتوان هست و قدرت ندارد و احتیاج به کمک و مدد دیگران دارد . 
رهبران جهادی تازه به این کلمه پی برده اند که  ناتو ( کشورهای اتلانتیک شمالی )  همان ناتویی هست که در زبان هزارگی به کسی گفته میشود که ناتوان هست و حالا هر کدام سعی در تجهیز کردن نیروهای نظامی خود هستند . وقتی کشوهای اروپایی ناتو باشند چه کسی متواند جلوی طالبان و قدرت القاعده را بگیرد ؟
ده سال تفکر به ناتوانی  ناتو نتیجه ای جز تجهیز نظامی و دست به یاری کشورهای همسایه  توسط مجاهدین در بر نداشته است و حالا هر کسی دارد یارگیری میکند که وقتی کشورهای ناتوان از افغانستان خارج شدند انها بازنده این بازی نباشند و بتوانند قدرت خود را به رقیب خود نشان بدهند . 
خب وقتی کشورهای اروپایی ناتو باشند و طی ده سال نتوانند طالبان و القاعده را حذف کنند باید هم دست به سوی ایران و پاکستان و عربستان دراز کرد تا انها در حیاط خلوت خود قدرت خود را نشان بدهند و به ناتو بودن رقیب بخندند . 

۱ نظر: